Auttaako lepo jännekipuun? Lihashuollon myytinmurskaajat osa II - lokakuu 2020

Päivitetty: 7. joulu 2020

Auttaako lepo jännekipuun?

Eetu: Moikka Juho, saatiin mukava startti kirjoittelulle, joten eiköhän jatketa! Alaraajaan paikantuva jänteen kiputila, joka on alkanut pikkuhiljaa voimistuen, on yleinen vaiva vastaanotolla. Mistäs tässä olikaan kysymys?

Juho: Joo sehän passaa! Jänteen kiputila, eli tendinopatia, on tosiaan useimmiten seurausta siitä, kun rasituksen määrää on lisätty liian nopeasti suhteessa jänteen sietokykyyn.

Eetu: Aivan, alaraajan osalta vaivaahan tavataan yleisesti akillesjänteessä, takareiden lähtökohdassa ja polvilumpion jänteen kiinnityskohdassa. Usein kuulee tähän vaivaan suositeltavan lepoa, venyttelyä ja harjoittelun lopettamista, jotta ”tulehdus” ja kipu jänteestä poistuu?

Juho: Juu, nykytiedon mukaan jännekipuun voi liittyä tulehdusreaktio, mutta se ei ole keskeisessä roolissa jännekivussa. Tarkalleenhan syytä jänteen kivulle ei tällä hetkellä tiedetä. Lepo helpottaa hetkellisesti oiretta, mutta se ei lisää jänteen sietokykyä rasitukselle. Olisiko Eetu sinulla tietoa miten tätä kannattaisi hoitaa?

Eetu: On tärkeää pohtia, onko selkeää liian suurta muutosta rasituksessa tapahtunut liian nopeasti. Kuormitusta kannattaa hetkellisesti vähentää, mutta samanaikaisesti jännettä harjoituttaa voimaharjoittelulla. Jänteen sietokyky rasitukselle lisääntyy harjoittelemalla ja kun harjoittelua vaikeutetaan asteittain, päästään useimmiten palaamaan takaisin täysipainoiseen harrastamiseen tai työn pariin. Harjoittelulle tarvitsee antaa aikaa. Paras tapa hoitoon on kuitenkin harjoittelun suunnitelmallisuus, jotta tällaisia ”kuormituspiikkejä” ei pääse syntymään ja jänteen kiputila voidaan välttää.

Tuomio: Tämä myytti on murrettu. Lepo helpottaa jännekipua, mutta ilman kuntouttavaa harjoittelua kipu hyvin usein tulee takaisin, kun palataan työhön tai harrasteisiin. Kirjoitus julkaistu osana myytinmurskaajat-blogitekstiä, jossa kuukausittain otetaan käsittelyyn jokin lihashuollossa vallitseva myytti. Blogin toisena kommentoijana toimii naprapaatti Eetu Auvinen. Eetun ajatuksiin pääset laajemmin tutustumaan hänen nettisivujensa kautta: https://www.naprapaattiauvinen.fi Alkuperäisen postauksen löydät täältä: https://www.relahierojat.fi/Ajankohtaista/1792020-Lihashuollon-myytinmurtajat #jännekipu #kuormitus #palautuminen #naprapatia #ennaltehkäisy #voimaharjoittelu #lihashuollonmyytinmurskaus

Ajanvaraus

TAMPERE

manantai, keskiviikko & torstai klo 10-19

 HÄMEENLINNA

tiistai klo 9-15, perjantai klo 9-19 ja lauantai 10-17

tiistai klo 16-20

*Kirjoita Asiantuntija-sarakkeeseen: Pitkänen Juho

Laskutus
Naprapaatti Juho Pitkänen

Y-tunnus: 2910532-4

Rinkelinkatu 32 B

13130 Hämeenlinna
E-laskuosoite
003729105324 OKOYFIHH
Välittäjätunnus (BIC): OKOYFIHH

Yhteystiedot
Naprapaatti Juho Pitkänen

- Voit lähettää minulle viestiä myös nettisivun viestintäkanavan kautta, sivun alalaidasta