Pitkäkestoiset venytykset nopeuttavat palautumista Lihashuollon myytinmurskaajat osa I -syyskuu 2020

Päivitetty: 7. joulu 2020

Pitkäkestoiset venytykset nopeuttavat harjoittelusta palautumista Juho: Eetu kuomaseni, sitähän sanotaan usein, että fyysisen harjoituksen jälkeen tulisi venytellä huolellisesti pitkillä venytyksillä, jotta palautuminen on optimaalista. Ihan näin yksiselitteistähän se ei kuitenkaan ole.

Eetu: No juu, aihetta on tutkittu ja venyttelyn ei ole itse asiassa todettu nopeuttavan palautumista. Sallituin keinoin palautumista on muutenkin hankala nopeuttaa. Tärkeintä palautumisen optimoimiseksi on huolehtia monipuolisesta ravinnosta ja levosta, jotka laiminlyömällä palautumista voi kyllä hidastaa. Tätä nyt olisi sitten tietysti helppo käyttää tekosyynä jättää venyttely kokonaan. Kuinkas usein sitten tarvitsee venytellä?

Juho: Kyllä joo. Olisi hyvä eritellä vähintään kaksi eri tavoitetta venyttelylle. Palautumista sillä ei juurikaan edistetä, mutta liikkuvuuteen voidaan vaikuttaa. Terveysliikuntasuosituksien mukaan kaksi kertaa viikossa suoritettu liikkuvuusharjoite on riittävä liikkuvuuden ylläpitoon. Liikkuvuuden ylläpitämiseksi juuri venyttely ei ole kuitenkaan ole ainoa tapa, vaan liikkuvuutta voi kehittää myös systemaattisella voimaharjoittelulla, kun tehdään harjoitteita monipuolisesti ja isoin liikeradoin. Dynaaminen liikkuvuusharjoittelu, jossa kohde-alue viedään vain hetkellisesti ääriasentoon, on myös toimiva vaihtoehto.

Eetu: Hyviä pointteja! Itse lisäisin vielä tuohon myös harjoittelun kokonaiskuormituksen suunnittelun ja rytmityksen. On hyvä tiedostaa mitä kehon eri järjestelmää - esimerkiksi hermolihasjärjestelmää - voimme kuormittaa ja milloin, jotta kehitystä tapahtuu. Liikaa ja liian äkkiä tehty harjoittelu suhteessa aiempaan harjoitustaustaan ja tämän hetkiseen kuntoon voi pidempään jatkettaessa johtaa kudosten ylikuormitustilaan ja rasitusvammaan, mikäli palautumista ei huomioida oikein.

Tuomio: Tämä myytti on murrettu. Fyysisen harjoituksen jälkeiset pitkät venytykset EIVÄT nopeuta palautumista.

Kirjoitus julkaistu osana myytinmurskaajat-blogitekstiä, jossa kuukausittain otetaan käsittelyyn jokin lihashuollossa vallitseva myytti. Blogin toisena kommentoijana toimii naprapaatti Eetu Auvinen. Eetun ajatuksiin pääset laajemmin tutustumaan hänen nettisivujensa kautta: https://www.naprapaattiauvinen.fi Alkuperäisen postauksen löydät täältä: https://www.relahierojat.fi/Ajankohtaista/1792020-Lihashuollon-myytinmurtajat #venyttely #palautuminen #naprapatia #ennaltehkäisy #voimaharjoittelu #lihashuollonmyytinmurskaus